Singurătatea, între izolare voită şi
blestem
Trăim într-un secol al vitezei – auzim
deseori aceasta -, cu referire la circulaţia rapidă a informaţiei şi anularea
distanţelor dintre oameni cu ajutorul tehnicilor moderne – telefonie mobilă,
internet, reţele de socializare. Cu toate acestea, cu cât distanţa fizică pare a
se reduce (putem vorbi oricând, cu oricine, în orice colţ al lumii), barierele
emoţionale dintre oameni cresc din ce în ce mai mult. În loc să fim mai
apropiaţi sufleteşte unii de alţii, ne simţim deseori singuri şi neînţeleşi. Tehnologia în sine nu are nimic
negativ, atâta vreme cât rămâne doar o formă utilă ce facilitează comunicarea,
atunci când varianta faţă-în-faţă nu este posibilă. Dacă, însă, ceea ce
transmite comunicarea se contaminează de caracteristici specifice formei, de
exemplu rapiditate, concizie, standardizare, avem de-a face cu o anomalie care
va afecta atât mesajul transmis, cât şi pe cei implicaţi. De exemplu, un
sentiment are o viaţă a lui, un ritm personal, se naşte, se dezvoltă în timp mai
greu sau mai uşor, dispare sau nu. Atunci când “ne îndrăgostim” pe internet,
când vrem să simţim în ritmul în care tastăm, nu facem decât să dăm naştere unor
sentimente-clonă şi să ne îndepărtăm astfel de ceea ce simţim cu adevărat, doar
pentru că am vrut să fim mai rapizi, mai concişi. Nu mai avem răbdare cu ceea ce
simţim, cu ceea ce simt alţii, ne înstrăinăm de noi înşine şi de ceilalţi,
tocmai din cauza faptului că am vrut să grăbim un ritm firesc al fiinţei
noastre, şi devenim astfel trişti şi însinguraţi.
Lumea virtuală poate constitui o
piedică reală în calea comunicării
Tristeţea, chiar depresia sunt trăiri
ce pot proveni dintr-o stare de însingurare dureroasă, trăiri pe care le
încearcă majoritatea dintre noi în anumite momente ale vieţii. Şi totuşi apare
întrebarea: dacă avem atât de mulţi prieteni, dacă suntem înconjuraţi de atâţia
oameni cu care socializăm, de ce ne simţim singuri, de ce suferim? Natsume
Soseki, supranumit Charles Dickens al Japoniei, răspundea la această întrebare
spunând că “singurătatea este preţul pe care trebuie să-l plătim că ne-am născut
în această perioadă modernă, atât de plină de libertate, de independenţă şi de
propriul nostru egoism”.
Deci, însingurarea poate fi o
alternativă aleasă de noi. O izolare voită, în care ajungem să folosim firesc
toate metodele de comunicare ce imită realitatea. Degetele devin taste, ochii
sunt înlocuiţi cu ecranele, întâlnirile şi excursiile se transformă în
evenimente planificate asemenea contractelor de servicii, pe care le fotografiem
ca să le trăim mai târziu. Legaţi la cabluri sau circuite wireless nu ne dăm
întotdeauna seama că acestea imită ceva real şi ne pot transforma gusturile şi
dorinţele asemenea “aromelor identic naturale”. Lumea virtuală poate constitui o
piedică reală în calea comunicării şi apropierii dintre oameni, în pofida
tuturor beneficiilor oferite. Aceasta, prin faptul că facilitează un anume fel
de minciună imposibil de demascat fără martorii din lumina ochilor noştri, din
limbajul trupului, din modul în care respirăm sau în care tăcem între cuvinte.
Prin faptul că ne ajută să creăm o imagine virtuală, imaginară, care vorbeşte
despre noi, dar care totuşi nu este ceea ce suntem. Această lume electronică ne
dă şi un surogat de apropiere umană care ne poate atrofia dorinţa de mai mult şi
de adevărat, prin iluzia că apropierea există.
“În singurătate, omul are posibilitatea
să înveţe totul”
Dar, de multe ori avem nevoie de
anonimat şi de solitudine ca să ne exprimăm unele trăiri pe care nu le putem
accepta, înţelege, pe care nu le-am integrat în noi cu adevărat. Avem nevoie de
un spaţiu numai al nostru, în care să nu fim întrerupţi, sau demascaţi, sau
judecaţi cu duritate, în care căutăm să ne înţelegem mai bine şi să ne apropiem
de ceea ce suntem, pentru că “în singurătate omul are posibilitatea să înveţe
totul, astfel să nu se mai teamă de nimic” (Sandor Marai, în Lumânările ard până
la capăt). Acest loc poate fi creat şi între ferestre virtuale şi protejat prin
lacăte de parole.
Învăţând să fim cu Dumnezeu în fiecare
clipă, vom învăţa să fim cu noi înşine
În ceea ce priveşte comunicarea
directă, faţă în faţă, obstacolele care conduc la însingurare sunt, de cele mai
multe ori, hrănite de schemele de comportament greşite, pe care le repetăm la
nesfârşit, deşi nu ne aduc nici un beneficiu: “aştept să vorbească ea/el
primul”, “ar trebui să ştie ceea ce simt”, “nu e atent la mine, nu-i pasă de
mine, aleg să tac, să mă izolez, poate observă”, “cu ceilalţi vorbeşte altfel”.
În spatele acestor scheme stau lipsa de cunoaştere autentică şi neînvăţarea în a
mă exprima cât mai concordant cu ceea ce trăiesc, multe momente de neacceptare,
de lipsa iertării, de frici, angoase puternice lipite de sufletul nostru încă
din primele momente de viaţă. Aceste bagaje ce călătoresc clandestin se cer
demascate şi vindecate, pentru că numai aşa putem să ne exprimăm autentic, chiar
şi din spatele tuturor ecranelor de pe planetă, pentru că ştim cine suntem şi
asta ne eliberează. Putem exersa acel “a fi împreună cu ceilalţi” începând de la
Dumnezeu şi învăţând să fim cu Dumnezeu în fiecare clipă, vom învăţa treptat să
fim cu noi înşine şi apoi cu cei din jur. Pentru cei care sunt sau se simt
singuri şi deznădăjduiţi, această etapă poate fi chiar locul de întâlnire cu
Dumnezeu şi, mai departe, cu întreaga lume.
Folosită corect, însingurarea devine
sănătoasă
Există deci o însingurare care face
bine sufletului, una vitală ca aerul, în care rămânem cu noi şi încercăm să
facem linişte în tumultul de gânduri şi emoţii, ca să ne putem auzi cu adevărat,
ca să ne vorbim nouă şi ca să auzim, poate, Tăcerea lui
Dumnezeu.
Părintele Cleopa spunea că “este cu
neputinţă ca omul să lucreze la desăvârşirea lui dacă nu iubeşte însingurarea”.
Singur cu Dumnezeu, căci permanenta raportare la Hristos, aici şi acum,
transformă singurătatea într-un moment de autentică întoarcere spre sine.
Folosită corect, această însingurare devine una sănătoasă, fiind esenţială
pentru a ne aduce în contact cu ceea ce suntem. Singura soluţie ca să nu ne
pierdem dizolvaţi în fluviul globalizant al zilelor actuale este să ne cunoaştem
pe noi, esenţa noastră, să ştim ceea ce dorim, ceea ce ne bucură şi ceea ce ne
răneşte, dar mai ales ceea ce am vrea să ajungem, astfel încât nimic să nu ne
poată înşela oferindu-ne surogate în ambalaje colorate.
www.ziarullumina.ro |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu