| Tehnologia în sine nu are nimic Singurătatea, între izolare voită şiblestem
  Trăim într-un secol al vitezei – auzimdeseori aceasta -, cu referire la circulaţia rapidă a informaţiei şi anularea
 distanţelor dintre oameni cu ajutorul tehnicilor moderne – telefonie mobilă,
 internet, reţele de socializare. Cu toate acestea, cu cât distanţa fizică pare a
 se reduce (putem vorbi oricând, cu oricine, în orice colţ al lumii), barierele
 emoţionale dintre oameni cresc din ce în ce mai mult. În loc să fim mai
 apropiaţi sufleteşte unii de alţii, ne simţim deseori singuri şi neînţeleşi.
negativ, atâta vreme cât rămâne doar o formă utilă ce facilitează comunicarea,
 atunci când varianta faţă-în-faţă nu este posibilă. Dacă, însă, ceea ce
 transmite comunicarea se contaminează de caracteristici specifice formei, de
 exemplu rapiditate, concizie, standardizare, avem de-a face cu o anomalie care
 va afecta atât mesajul transmis, cât şi pe cei implicaţi. De exemplu, un
 sentiment are o viaţă a lui, un ritm personal, se naşte, se dezvoltă în timp mai
 greu sau mai uşor, dispare sau nu. Atunci când “ne îndrăgostim” pe internet,
 când vrem să simţim în ritmul în care tastăm, nu facem decât să dăm naştere unor
 sentimente-clonă şi să ne îndepărtăm astfel de ceea ce simţim cu adevărat, doar
 pentru că am vrut să fim mai rapizi, mai concişi. Nu mai avem răbdare cu ceea ce
 simţim, cu ceea ce simt alţii, ne înstrăinăm de noi înşine şi de ceilalţi,
 tocmai din cauza faptului că am vrut să grăbim un ritm firesc al fiinţei
 noastre, şi devenim astfel trişti şi însinguraţi.
 Lumea virtuală poate constitui o
 piedică reală în calea comunicării
 Tristeţea, chiar depresia sunt trăiri
 ce pot proveni dintr-o stare de însingurare dureroasă, trăiri pe care le
 încearcă majoritatea dintre noi în anumite momente ale vieţii. Şi totuşi apare
 întrebarea: dacă avem atât de mulţi prieteni, dacă suntem înconjuraţi de atâţia
 oameni cu care socializăm, de ce ne simţim singuri, de ce suferim? Natsume
 Soseki, supranumit Charles Dickens al Japoniei, răspundea la această întrebare
 spunând că “singurătatea este preţul pe care trebuie să-l plătim că ne-am născut
 în această perioadă modernă, atât de plină de libertate, de independenţă şi de
 propriul nostru egoism”.
 Deci, însingurarea poate fi o
 alternativă aleasă de noi. O izolare voită, în care ajungem să folosim firesc
 toate metodele de comunicare ce imită realitatea. Degetele devin taste, ochii
 sunt înlocuiţi cu ecranele, întâlnirile şi excursiile se transformă în
 evenimente planificate asemenea contractelor de servicii, pe care le fotografiem
 ca să le trăim mai târziu. Legaţi la cabluri sau circuite wireless nu ne dăm
 întotdeauna seama că acestea imită ceva real şi ne pot transforma gusturile şi
 dorinţele asemenea “aromelor identic naturale”. Lumea virtuală poate constitui o
 piedică reală în calea comunicării şi apropierii dintre oameni, în pofida
 tuturor beneficiilor oferite. Aceasta, prin faptul că facilitează un anume fel
 de minciună imposibil de demascat fără martorii din lumina ochilor noştri, din
 limbajul trupului, din modul în care respirăm sau în care tăcem între cuvinte.
 Prin faptul că ne ajută să creăm o imagine virtuală, imaginară, care vorbeşte
 despre noi, dar care totuşi nu este ceea ce suntem. Această lume electronică ne
 dă şi un surogat de apropiere umană care ne poate atrofia dorinţa de mai mult şi
 de adevărat, prin iluzia că apropierea există.
 “În singurătate, omul are posibilitatea
 să înveţe totul”
 Dar, de multe ori avem nevoie de
 anonimat şi de solitudine ca să ne exprimăm unele trăiri pe care nu le putem
 accepta, înţelege, pe care nu le-am integrat în noi cu adevărat. Avem nevoie de
 un spaţiu numai al nostru, în care să nu fim întrerupţi, sau demascaţi, sau
 judecaţi cu duritate, în care căutăm să ne înţelegem mai bine şi să ne apropiem
 de ceea ce suntem, pentru că “în singurătate omul are posibilitatea să înveţe
 totul, astfel să nu se mai teamă de nimic” (Sandor Marai, în Lumânările ard până
 la capăt). Acest loc poate fi creat şi între ferestre virtuale şi protejat prin
 lacăte de parole.
 Învăţând să fim cu Dumnezeu în fiecare
 clipă, vom învăţa să fim cu noi înşine
 În ceea ce priveşte comunicarea
 directă, faţă în faţă, obstacolele care conduc la însingurare sunt, de cele mai
 multe ori, hrănite de schemele de comportament greşite, pe care le repetăm la
 nesfârşit, deşi nu ne aduc nici un beneficiu: “aştept să vorbească ea/el
 primul”, “ar trebui să ştie ceea ce simt”, “nu e atent la mine, nu-i pasă de
 mine, aleg să tac, să mă izolez, poate observă”, “cu ceilalţi vorbeşte altfel”.
 În spatele acestor scheme stau lipsa de cunoaştere autentică şi neînvăţarea în a
 mă exprima cât mai concordant cu ceea ce trăiesc, multe momente de neacceptare,
 de lipsa iertării, de frici, angoase puternice lipite de sufletul nostru încă
 din primele momente de viaţă. Aceste bagaje ce călătoresc clandestin se cer
 demascate şi vindecate, pentru că numai aşa putem să ne exprimăm autentic, chiar
 şi din spatele tuturor ecranelor de pe planetă, pentru că ştim cine suntem şi
 asta ne eliberează. Putem exersa acel “a fi împreună cu ceilalţi” începând de la
 Dumnezeu şi învăţând să fim cu Dumnezeu în fiecare clipă, vom învăţa treptat să
 fim cu noi înşine şi apoi cu cei din jur. Pentru cei care sunt sau se simt
 singuri şi deznădăjduiţi, această etapă poate fi chiar locul de întâlnire cu
 Dumnezeu şi, mai departe, cu întreaga lume.
 Folosită corect, însingurarea devine
 sănătoasă
 Există deci o însingurare care face
 bine sufletului, una vitală ca aerul, în care rămânem cu noi şi încercăm să
 facem linişte în tumultul de gânduri şi emoţii, ca să ne putem auzi cu adevărat,
 ca să ne vorbim nouă şi ca să auzim, poate, Tăcerea lui
 Dumnezeu.
 Părintele Cleopa spunea că “este cu
 neputinţă ca omul să lucreze la desăvârşirea lui dacă nu iubeşte însingurarea”.
 Singur cu Dumnezeu, căci permanenta raportare la Hristos, aici şi acum,
 transformă singurătatea într-un moment de autentică întoarcere spre sine.
 Folosită corect, această însingurare devine una sănătoasă, fiind esenţială
 pentru a ne aduce în contact cu ceea ce suntem. Singura soluţie ca să nu ne
 pierdem dizolvaţi în fluviul globalizant al zilelor actuale este să ne cunoaştem
 pe noi, esenţa noastră, să ştim ceea ce dorim, ceea ce ne bucură şi ceea ce ne
 răneşte, dar mai ales ceea ce am vrea să ajungem, astfel încât nimic să nu ne
 poată înşela oferindu-ne surogate în ambalaje colorate.
 www.ziarullumina.ro
 | 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu