Să ne cunoaştem boala noastră  
"Vreau sa spun ca si  in viata duhovniceasca, acela care isi justifica patimile sale primeste in cele  din urma o inraurire diavoleasca si nu se poate ascunde. Stii ce inseamna sa  primeasca omul inraurire diavoleasca? Se salbaticeste, se face fiara, se  impotriveste, vorbeste urat, cu obraznicie si nu primeste ajutor de la nimeni.  De aceea toata temelia cea buna este ca mai intai de toate omul sa-si cunoasca  boala pe care o are si sa se bucure ca a cunoscut-o. De aici inainte trebuie sa  primeasca tratamentul, medicamentele potrivite si sa simta recunostinta fata de  medic – de duhovnic sau de staretul sau – iar nu sa se impotriveasca".  
Cercetarea de  sine
"In armata, la Transmisiuni, aveam  retea de urmarire si tablou de recunoastere. Urmaream si intelegeam care post  este strain si care era al nostru, pentru ca uneori intrau in retea si posturi  straine. Tot asa si omul trebuie sa-si urmareasca gandurile si actiunile sale,  ca sa vada daca sunt de acord cu poruncile Evangheliei, sa-si surprinda  greselile si sa se nevoiasca sa le indrepte. Pentru ca daca lasa o greseala asa,  ca sa treaca neobservata, sau atunci cand ii semnaleaza cineva despre vreo  neputinta pe care o are si nu sta sa se gandeasca la ea, nu poate spori  duhovniceste.
Cercetarea de sine este cea mai  folositoare dintre toate cercetarile. Cineva poate cerceta multe carti, dar daca  nu se supravegheaza pe sine, toate cele citite sunt zadarnice. In timp ce daca  ia aminte la sine si mai si studiaza putin, se foloseste foarte mult. Si atunci  purtarea lui devine fina in toate manifestarile. Altfel face greseli mari si  nici nu-si da seama. La Coliba observ urmatorul fapt: vizitatorii ma vad ca aduc  buturugile[1] din celalalt capat ca sa se aseze, dar cand se ridica sa plece, nu  se gandesc cine va merge sa le duca la locul lor. Sau vad ca aduc o buturuga si,  neavand altele sa stea, nu se duc sa aduca, ci asteapta sa le aduc eu. Daca s-ar  fi gandit putin, ar fi spus: "Bine, dar suntem cinci-sase oameni; oare sa-l  lasam sa care singur atatea buturugi din cealalta parte?", si tac-tac, s-ar fi  dus si le-ar fi adus.
- Parinte, o sora mai mica m-a  intrebat: "Atunci cand era monah incepator, Parintele nu a avut caderi in  nevointa sa? Nu i-a trecut prin minte nici un gand de-a stanga? N-a cazut in  judecarea aproapelui?"
- Atunci cand mi se intampla ceva in  nevointa mea sau imi spuneau vreun cuvant, nu le treceam  "neimpozabile".
- Parinte, ce inseamna  "neimpozabile"?
- A trece cineva peste gresalele lui cu  nepasare. A nu-l atinge; a trece pe dinafara. Precum pamantul atunci cand se  intareste, oricata ploaie ar cadea nu absoarbe apa in el, un lucru asemanator se  intampla si in cazul acesta. Se intareste ogorul inimii din pricina nepasarii si  orice i-ai spune, orice s-ar intampla, nu-l atinge, ca sa-si simta vinovatia si  sa se pocaiasca. Daca, de pilda, cineva imi spunea ca sunt fatarnic, nu spuneam:  "Vreme rea sa aiba cel ce mi-a spus aceasta", ci cautam sa aflu care a fost  pricina ce l-a silit sa spuna cuvantul acesta. "Se intampla ceva, imi spuneam.  Nu este de vina acela. Nu am luat aminte la ceva, am dat o oarecare pricina de  s-a smintit de purtarea mea. Nu se poate sa fi spus aceasta fara motiv. Daca as  fi luat aminte si m-as fi miscat mai cu prudenta, nu s-ar fi smintit. L-am  vatamat si voi da socoteala lui Dumnezeu de aceasta". Si incercam imediat sa  aflu greseala mea si sa o indrept. Adica nu cercetam de ce a spus-o acela; daca  a spus-o din invidie, din ura, sau a auzit-o de la altul si a inteles-o altfel.  Nu ma preocupa aceasta. Si acum in toate cazurile tot asa fac. Daca, de pilda,  imi spune cineva un cuvant, nu mai dorm. Si daca este asa cum spune acela, ma  mahnesc si caut sa ma indrept. Iar daca nu este asa, tot ma mahnesc, pentru ca  ma gandesc ca am gresit eu in ceva; nu am luat aminte undeva si l-am smintit. Nu  arunc greutatea asupra altuia; cercetez felul cum va judeca Dumnezeu ceea ce am  facut, nu cum ma vad oamenii.
Daca nu cerceteaza omul lucrurile in  felul acesta, de nimic nu se va folosi. De aceea de multe ori spunem despre  cineva: "Acesta si-a pierdut controlul". Stiti cand se pierde controlul? Atunci  cand omul nu se supravegheaza pe sine. Cand cineva sufera cu mintea si nu se  poate controla pe sine, are circumstante atenuante. Dar cel care are minte si  nu-si controleaza faptele sale deoarece nu se supravegheaza pe sine, unul ca  acesta nu are circumstante atenuante.
Experienta din caderile  noastre
Cand va cercetati pe voi insiva, foarte  mult ajuta ca uneori sa va luati viata la rand, din varsta copilariei, ca sa  vedeti unde ati fost, unde sunteti si unde trebuie sa va aflati. Daca nu veti  compara trecutul cu prezentul, nu va veti putea da seama ca, desi s-ar putea sa  fiti intr-o stare oarecum buna, totusi nu acolo unde ar fi trebuit sa fiti, si  astfel sa-L mahniti pe Dumnezeu. Cand cineva este tanar si se afla intr-o stare  nu foarte buna, se justifica; dar atunci cand se mareste si ramane in aceeasi  stare sau s-a indreptat doar putin, nu se indreptateste. Cu cat trec anii, cu  atat omul se maturizeaza duhovniceste si, daca pune in valoare experienta din  trecut, inainteaza mai statornic si mai smerit. De multe ori si urcusurile si  coborasurile in nevointa ajuta pentru o calatorie duhovniceasca statornica si  rodnica spre cele de sus.
Copilul mic, cand incepe sa mearga,  este firesc sa se rostogoleasca cateodata pe scara, sa se loveasca cu capul de  balustrada, sa urce pe un scaun si sa cada... Nu-si da seama ca daca urca pe  scaun si calca pe margine, va cadea. Dar cu cat creste, dobandeste experienta,  se maturizeaza si incepe sa ia aminte. "Data trecuta, se gandeste, m-am urcat  acolo si am cazut. Acum nu o sa ma mai urc". Tot astfel si nevointa noastra,  atunci cand pe toate le supraveghem si punem in valoare binele, dobandim  experienta si, daca o folosim, ne ajuta mult. Imi aduc aminte ca acasa, la  Konita, aveam sase cai, mari si mici. Intr-o zi, in timp ce ii treceam peste un  podet facut din trunchiuri de copaci si scanduri, un lemn putred s-a rupt si  piciorul calutului cel mai mic, ce avea patru ani, a fost prins intre lemne. De  atunci, desi am facut un podet mai mare si am pus lemne sanatoase, cu toate  acestea, cand ajungeam acolo, calutul se oprea, isi clatina capul si ori rupea  capastrul si fugea, ori sarea dincolo. Daca acel cal de patru ani, care era cal,  folosea experienta si nu mai calca cu piciorul pe podet, cu atat mai mult omul  trebuie sa foloseasca experienta acumulata din caderile lui.
Sa-l localizam si sa-l lovim pe  dusman
- Parinte, nu am iubit smerenia,  jertfa, primirea nedreptatii...
- Nu este exact asa cum spui. Eu nu ma  nelinistesc, pentru ca vad ca inauntrul tau a intrat nelinistea cea buna. Repede  te vei slobozi de patimi, pentru ca ai inceput sa te cercetezi pe tine. Aceasta  ajuta mai mult decat orice nevointa. Cel ce se cerceteaza pe sine isi lasa cele  vechi ale lui si intra pe drumul duhovnicesc cel corect. Omul nostru vechi fura  ceea ce face cel nou. Cand invatam sa-l prindem, ii prindem pe toti hotii ce ne  fura orice bine ne da Dumnezeu si ne ramane noua bogatia  duhovniceasca.
- Parinte, atunci cand ma mahnesc mult  pentru vreo greseala, de pilda pentru ca am vorbit urat unei surori, oare  aceasta ma ajuta?
- Ajuta, dar sa iei aminte sa nu  depasesti limitele. Sa te mahnesti, dar sa te si bucuri totodata pentru ca ti  s-a dat prilejul sa ti se manifeste boala si s-o vindeci. Sa cugeti: "De vreme  ce vorbesc urat si ma comport astfel, insemna ca exista o oarecare patima  inlauntrul meu si s-a ivit aceasta ocazie sa iasa afara ca s-o vad si s-o  indrept". Fireste vei cere si iertare de la acea sora. Caderile te ajuta sa te  cunosti pe tine insuti. Toate ies la suprafata si incet-incet se face lucrarea  cea buna. Vezi ca si medicii dau uneori substante pentru a prilejui manifestarea  simptomelor bolii si a stabili un diagnostic corect. Dau, de pilda, glucoza si  dupa aceea fac analiza sangelui, ca sa vada daca a crescut  glicemia.
In nevointa duhovniceasca este necesar  sa reperam punctele slabe ale caracterului nostru, slabiciunile noastre si dupa  aceea sa incercam sa lovim acolo. Caci daca stii concret in ce puncte se afla  dusmanul, te misti cu siguranta. Pui harta jos si spui: "Dusmanul este aici si  aici; noi trebuie sa apucam sa prindem aceste si aceste puncte. De acolo vom  cere intarire, aici este trebuinta de aceste arme" etc. Adica iti poti desfasura  un plan. Dar ca sa afli unde se gaseste dusmanul trebuie sa te nelinistesti si  sa cercetezi; nu poti dormi.
- Parinte, oare este mai bine pentru  cineva sa-si afle singur slabiciunile lui sau sa i le spuna  altii?
- Este bine sa caute si sa le afle  singur, dar si atunci cand i le spun altii, sa nu reactioneze; sa primeasca  aceasta cu bucurie. Pentru ca se poate ca el sa creada ca se vede pe sine, dar  de fapt sa se vada asa cum ar vrea el sa fie si nu asa cum este in  realitate.
- Parinte, oare ceilalti ma vad mai  bine pe mine?
- Omul singur, daca vrea, se poate  vedea mai bine pe sine. Adica poate localiza mai bine o reactie a sa, o greseala  a sa etc. si sa afle din ce pricina a provenit, in timp ce altul trage concluzii  doar din presupunerile ce le face.
- Parinte, se poate ca cineva sa  incerce sa se vada pe sine asa cum este si sa nu reuseasca?
- Da, caci daca in incercarea aceasta a  lui exista mandrie, nu se poate vedea pe sine precum este in  realitate.
Sa ne oglindim pe noi insine in  ceilalti
Omul se vede mai bine pe sine atunci  cand se oglindeste in altii. Dumnezeu da fiecarui om harisma ce-i trebuie ca sa  se ajute, indiferent daca o pune in valoare sau nu. Daca o pune in valoare va  ajunge la desavarsire. Si slabiciunile sunt ale noastre; fie ca le-am dobandit  din propria noastra neatentie, fie ca le-am mostenit de la parinti, fiecare din  noi trebuie sa faca nevointa pentru a se elibera de ele. Pana ne vom elibera,  trebuie sa ne oglindim pe noi insine in cusururile celuilalt si sa ne cercetam  unde ne aflam. Daca, de pilda, vedem in celalalt o slabiciune, imediat sa  spunem: "Ia sa vad, nu cumva o am si eu?", iar daca o avem, sa ne nevoim sa o  taiem.
- Parinte, si daca gandul imi spune ca  nu am slabiciunea aceasta, ce sa-i raspund?
- Sa spui: "Eu am altele mai mari;  aceasta este foarte mica in comparatie cu ale mele". Se poate ca uneori  slabiciunile tale sa fie mai mici, dar sa ai si mai putine circumstante  atenunate. Daca se cerceteaza oricine in felul acesta, vede ca el are cusururi  mai mari decat celalalt. Apoi vede si virtutile celuilalt. "Ia sa vad, isi  spune, exista in mine aceasta virtute? Nu. Vai, cat sunt de departe de acolo  unde trebuia sa ma aflu!" Cel ce lucreaza astfel, de toate se foloseste, se  schimba in sensul cel bun si se desavarseste. Se foloseste de sfinti, se  foloseste de nevoitori, se foloseste chiar si de oamenii din lume. Pentru ca de  ar vedea, de pilda, un mirean care nu se baga in seama pe sine, ca se jertfeste,  va spune: "Oare eu am aceasta marime de suflet? Nu o am si mai sunt si om  duhovnicesc!" si atunci incearca sa-l imite. Cu totii avem de facut multa  treaba. Bunul Dumnezeu pe toate le iconomiseste spre binele nostru intr-un mod  intelept.
Cel ce se cunoaste corect pe sine are  smerenie
- Parinte, de obicei imi dau seama de  mandria pe care o am dupa aceea, atunci cand cad.
- Scopul este sa-ti dai seama de ea  inainte de a cadea. Cand cineva iti spune ca ai facut ceva bun, sa nu simti  satisfactie. Sa nu se prinda, sa nu se lipeasca lauda de tine.
- Ce m-ar ajuta ca sa ajung la  aceasta?
- Cunoasterea de sine. Daca omul se  cunoaste pe sine, s-a terminat. Laudele sunt dupa aceea corpuri straine; nu se  lipesc de el. Atunci cand, de pilda, cineva stie ca este tigan, nu se poate lipi  de el gandul ca este imparat. Si tu, daca vei crede ca esti printesa, vei avea  lipsuri.
- Daca m-as pregati de mai inainte ca  sa nu primesc lauda, aceasta nu m-ar ajuta?
- Aceasta fireste ca trebuie sa se  faca, dar uneori vei fi pregatita, alteori nu. Scopul este sa te cunosti pe  tine. Daca nu-si cunoaste cineva omul sau cel vechi, nu se smereste si nu se  poate face ruperea duhovniceasca a persoanei lui pentru ca sa intre pe  traiectoria duhovniceasca, ci ramane pe traiectoria lumeasca.
- Parinte, ma pot cunoaste pe mine in  chip gresit?
- Dar noi nu vorbim despre starea  gresita. Cel care se cunoaste corect pe sine are smerenie. Iar cand omul se  smereste, neaparat va veni harul lui Dumnezeu.
Cel care face lucrarea care trebuie ca  sa se cunoasca pe sine se aseamana cu cel care sapa adanc si afla metale in  adancul pamantului. Si, cu cat inainteaza mai adanc in cunoasterea de sine, cu  atat mai jos se vede pe sine si se smereste, insa mana lui Dumnezeu il inalta  mereu. Iar cand se cunoaste deja pe sine, smerenia lui devine o stare fireasca  si harul lui Dumnezeu isi face "moratoriul", adica isi prelungeste perioada de  sedere, si atunci nu se mai primejduieste din pricina mandriei. In timp ce acela  ce nu face lucrarea aceasta, isi acopera mereu gunoaiele lui, isi inalta mereu  varful, sta putin la inaltime prin mandria lui si in cele din urma cade  gramada.
Sa ne cunoastem boala  noastra
- Parinte, adeseori vad slabiciunile  altora si ii judec.
- Boala ta ti-o stii?
- Nu.
- De aceea stii boala celorlalti. Daca  ti-ai fi stiut boala ta, nu ai fi stiut boala altora. Nu spun sa nu participi la  durerea lor, ci sa nu te preocupi de gresealele lor. Daca omul nu se ocupa de  sine, ispititorul ii va da de lucru sa se preocupe de altii. Dar daca face  treaba in el insusi, atunci se cunoaste si pe sine si-l cunoaste si pe celalalt.  Altfel, prin concluziile gresite pe care le scoate din sine judeca gresit si pe  altii.
- Parinte, ce il ajuta mai mult pe  cineva ca sa se indrepte?
- La inceput, vointa. Vointa este  intr-un fel pornirea cea buna. Apoi, unul ca acesta trebuie sa inteleaga ca este  bolnav si sa inceapa tratamentul corespunzator. Pentru ca daca este bolnav si  isi ascunde boala, candva va cadea gramada deodata, fara sa-si dea seama, si nu  se va putea ajuta medical. De pilda, cineva stie ca are un inceput de  tuberculoza pulmonara din pricina careia nu are pofta de mancare. Il intreaba:  "De ce nu mananci?". "Ei, nu-mi place mancarea aceasta!", raspunde el. Apoi are  dese slabiciuni si nu poate merge bine. "De ce mergi asa?", il intreaba. "A, imi  place sa merg incet-incet, zice. Ce, sa alerg ca un nebun?". Nu spune ca are  slabiciuni si de aceea nu poate merge. Apoi incepe tusea. "De ce tusesti?" "Ei,  din pricina alergiei!" Nu spune ca plamanii ii sunt stricati. Apoi mai scoate  cate un scuipat cu sange. "Ce este aceasta?", il intreaba. "Ei, mi s-a iritat  laringele".
- Si toate acestea, Parinte, deoarece  nu vrea sa-si descopere tuberculoza?
- Da, deoarece o acopera. O acopera, o  acopera si dupa aceea moare de tuberculoza galopanta. Se sparge plamanul, se  umplu lighene de sange, cade jos si in cele din urma se descopera boala lui, dar  foarte greu mai poate fi ajutat. In timp ce, daca ar intelege ca simptomele care  apar sunt de la tuberculoza si ar primi tratamentul corespunzator, s-ar face mai  sanatos decat cel sanatos. Vreau sa spun ca si in viata duhovniceasca, acela  care isi justifica patimile sale primeste in cele din urma o inraurire  diavoleasca si nu se poate ascunde. Stii ce inseamna sa primeasca omul inraurire  diavoleasca? Se salbaticeste, se face fiara, se impotriveste, vorbeste urat, cu  obraznicie si nu primeste ajutor de la nimeni.
De aceea toata temelia cea buna este ca  mai intai de toate omul sa-si cunoasca boala pe care o are si sa se bucure ca a  cunoscut-o. De aici inainte trebuie sa primeasca tratamentul, medicamentele  potrivite si sa simta recunostinta fata de medic – de duhovnic sau de staretul  sau – iar nu sa se impotriveasca. Iata, acela isi intinde mana ca sa-i faca  transfuzie; il inteapa, il doare, dar primeste, deoarece aceasta il va ajuta.  Sau o operatie, cata chinuire nu are! Dar omul primeste s-o faca pentru a se  insanatosi.
- Parinte, atunci cand stiu ca, de  pilda, o observatie aspra ma va ajuta, de ce oare nu o primesc cu  placere?
- Asculta, se poate sa nu o primesti cu  placere, dar cel putin iti dai seama ca ceea ce ai facut nu este  bine?
- Da, imi dau seama.
- Ei, daca iti dai seama, este ceva si  aceasta. Vezi, bolnavul ia un medicament care este amar, dar il primeste mai cu  placere decat o bomboana pentru ca isi da seama ca il va ajuta. Daca nu primeste  medicamentul amar, nu se vindeca. Trebuie ca omul sa-si cunoasca neputinta sa,  sa primeasca medicamentele, ca dupa aceea sa-l intareasca  Hristos".
www.razbointrucuvant.ro

 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu