Mare, este un singur lucru: a se smeri, a înfrânge mândria care împiedică a iubi (sau despre păcatul stăpânirii şi înjosirii celorlaţi)
Oricât de bună ar fi şoseaua, şoferul tot mereu  trebuie să regleze mersul automobilului: să schimbe viteza, să modifice  puţin direcţia sau să se întoarcă ş.a.m.d. Aşa şi cu viaţa noastră: deşi înaintea noastră drumul ne este  însemnat de Părinţi  de Apostoli şi de însuşi  Hristos, totuşi mereu suntem nevoiţi să ne ţinem maşina pe acea linie care  trebuie ţinută, pentru a nimeri ţelul nostru de pe urmă.
Şi iată astăzi vreau să spun fraţilor  şi surorilor nou veniţi că nu în cantitatea cunoştinţelor stă puterea  mântuirii, ci în chipul vieţii: aspectul, nu gnostic, ci etic al vieţii  noastre – iată ce ne mântuieşte. Mântuieşte acea dragoste pe care ne-a  poruncit-o Domnul atunci, când la Cina cea de Taină a  spus: Să vă iubiţi unul pe  altul Aceasta nu înseamnă că noi suntem împotriva  oricăror cunoştinţe. Dimpotrivă, porunca lui Dumnezeu ne îndatorează a „căuta”  şi a deţine deplinătatea cunoaşterii– acea deplinătate care este însuşi  Domnul. Cu toate acestea, chiar dacă ne-ar fi cunoaşterea absolută,  totuşi nu în ea constă mântuirea, ci în chipul vieţuirii. Voi aţi observat deja  că eu nu am rânduială cronologică în discuţiile mele cu voi, în ce priveşte  anume subiecte mai înainte hotărâte, aşa cum se obişnuieşte în şcolile  teologice. Dar aşa curge viaţa.  
 Şi iată astăzi vreau să spun fraţilor  şi surorilor că deşi noi împărţim truda în fizică şi intelectuală,  totuşi unimea şi mântuirea vin numai prin dragoste. Şi cât de  amar îmi este să observ că în noi trăieşte o cumplită înclinaţie către  dominare şi către întâietate, către faptul de a vedea pe celălalt mai prejos  - şi aceasta este prăpăd pentru om. Adesea întâlnim situaţia unde  oamenii în exterior sunt plini de informaţie în tot felul de domenii ale  cunoaşterii, dar lăuntric nu au învăţat să  iubească.
În cartea mea despre Stareţul Siluan,  la sfârşitul descrierii vieţii sale adaug cuvântul lui cel de pe urmă. Eu i-am  zis:
- Îmi pare rău că sunt tot mereu  bolnav şi că nu am mai multă vreme să dau teologiei.
Cu blândeţea şi liniştea lui  caracteristică, el m-a întrebat:
- Şi socotiţi aceasta a fi ceva  mare?
Eu mă purtam cu el ca ştiind că era cel  mai înalt dar al bunăvoirii lui Dumnezeu către mine. Şi, fireşte, nu am putut  răspunde la întrebarea lui.
După un moment de tăcere, îmi  zice:
- Mare, este un singur  lucru: a se smeri, a înfrânge mândria care  împiedică a iubi.
Am numit aceasta cuvântul cel  de pe urmă, pentru că şi Domnul vorbeşte despre acelaşi lucru la Cina cea de  Taină. Şi apostolul Pavel tot aşa zice:
Ci râvniţi darurile cele mai bune. Şi încă mai înaltă cale arăt vouă. De aş grăi în limbile oamenilor şi ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare şi chimval răsunător. Şi de aş avea prorocie şi aş şti tainele toate şi toată cunoaşterea, şi de aş avea toată credinţa, cât să mut şi munţii, iar dragoste nu am, nimica sunt. Şi de aş împărţi toată averea mea, şi dacă trupul meu aş da să-l arză, iar dragoste nu am, nimic îmi foloseşte Dragostea îndelung-rabdă, se dăruieşte, dragostea nu pizmuieşte, dragostea nu se semeţeşte, nu se făleşte, nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se întărâtă, nu gândeşte răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr; toate suferă, toate crede, toate nădăjduieşte, toate rabdă. Dragostea niciodată nu cade; ci, fie prorocii, vor pieri; fie limbi, vor înceta; fie cunoaştere, va pieri. Pentru că din parte cunoaştem, şi din parte prorocim. Iar când va veni ceea ce este desăvârşit, atunci ce este în parte se va zădărnici. Când eram prunc, ca prunc grăiam, ca prunc cugetam, ca prunc socoteam; iar dacă m-am făcut bărbat, am lepădat cele prunceşti. Că vedem acum ca prin oglindă în ghicitură, dar atunci faţă către faţă; acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaşte precum şi cunoscut, sunt. Acum dar rămâne credinţa, nădejdea, dragostea, acestea trei; iar mai mare între acestea este dragostea
A o spune cu mai multă putere este cu  neputinţă.
Şi în cuvântul pe care l-am numit  „cuvântul cel de pe urmă” al Cuviosului Siluan, într-o  formulă cât se poate de scurtă se cuprinde aceeaşi putere a dragostei care  mântuieşte şi care este centrul a toată viaţa, chiar a Înseşi Dumnezeirii. În  scrierile Sfântului Ioan din Kronştadt, vorba este numai despre aceasta. Şi la  mulţi alţi sfinţi, pe oricare îl vom lua, totul se reduce la aceeaşi.  De-aceea, mai înainte de toate, noi trebuie să păzim dragostea şi să tânjim  către ea.
Astfel, în viaţa noastră  monastică, de nu ne vom învăţa a iubi, nu ştiu ce îndreptăţire s-ar putea găsi  în favoarea monahismului. Nici nu există! Dragoste până la dorirea de a suferi  pentru Hristos şi de a-şi vărsa sângele este cu putinţă şi în afara  monahismului. Însă monahismul nostru este o anume organizare a întregii vremi  potrivit dorinţei noastre de a ne mântui, adică de a deveni în stare  a primi viaţa vecinică de la Dumnezeu. De ne vom umplea de  o astfel de înţelegere, atunci ne va veni o însuflare ce nu părăseşte pe om,  chiar dacă în exterior el va fi redus la ultimul grad de deşertare, ba chiar şi  omorât, precum a zis Domnul: Nu vă temeţi de cei ce ucid trupul şi după  aceea nu au mai mult ce face.
Aşadar nu vreo oarecare funcţie  în viaţa pământească mântuieşte pe om, ci pe om mântuieşte numai viaţa după  poruncile lui Dumnezeu. Dacă omul păzeşte poruncile, şi le păzeşte cu  adevărat, cu simţământul că Domnul le-a grăit ca fiind ultima descoperire  oamenilor despre cum trăieşte însuşi Dumnezeu, întreaga noastră viaţă va deveni  alta. Şi deşi din afară nimic nu se vede, dar toată frumuseţea şi puterea, toată  puternicia vieţii veşnice se află înlăuntrul omului. Iar noi ne învăţăm  această taină a iubirii lui Dumnezeu treptat. Monahismul nostru este  întemeiat pe acele principii ce duc către ţelul pomenit.
Viaţa noastră este plină de  tensiuni. Toate zilele şi nopţile le petrecem în grija de a ocoli  păcatul.
Iată, nu demult un suflet a venit către  noi şi a zis: „Când eram slobodă de credinţă şi trăiam fără Dumnezeu, eu nu  aveam probleme şi viaţa se desfăşura simplu. Iar acum nici ziua nici noaptea nu  am linişte“. Şi sufletul acela începător se revărsa în rugăciune simplu,  înaintea lui Dumnezeu: „Doamne, ce ai făcut cu mine? Acum, nu mai aflu nici  loc, nici clipită când să fiu liniştită”.
Aşa si cu viata  monastică – este o încordare-limită a puterilor omeneşti şi a atenţiei. Cu toate  acestea, din afară pe monahi îi putem asemăna cu o sârmă electrică de înaltă  tensiune pe care păsărelele pot şedea, şi şed liniştite, atunci când prin acele  sârme trece o energie ce mişcă trenuri, luminează case, încălzeşte pretutindenea  – toată viaţa numai de ea este mişcată.
Aşa, eu astăzi am vrut să vă sugerez  ca, în grija ce o aveţi de a învăţa teologia noastră şi a vă îmbogăţi cu  cunoştinţele experienţei Părinţilor, citindu-le scrierile şi operele, să înţelegeţi că totuşi ceea ce mântuieşte nu  este belşugul acelor cunoaşteri, ci dragostea, acea dragoste pe care a  poruncit-o Domnul
Vreau să las doar acest mic cuvânt şi  să vă atrag atenţia la el, ca voi să staţi cu tărie pe această cale, care este  metoda cea mai bună de a însuşi poruncile lui Hristos. Atunci când suntem plini  de credinţa că Domnul Iisus Hristos este Făcătorul lumii noastre şi că poruncile  Lui au un cuprins mai presus de cosmos, frica în faţa măreţiei  lor face că omul nu se poate rupe de lucrarea îndreptătoare pe  care o au asupra lui. Aşa cum am zis, omul conduce automobilul corectându-i  mereu direcţia, chiar pe o şosea bună; aşa şi poruncile pe care ni le-a  dat Domnul – sunt conducătorul nostru…
O monahie din Iugoslavia scrie: „O,  cât de recunoscătoare sunt lui Dumnezeu!” Ea părăsise universitatea,  întrerupându-şi lucrarea, şi se dusese în mănăstire. „Şi acum,” zice  ea, „am ajuns în cea mai înaltă şcoală, în cea mai înaltă şcoală cu putinţă,  şi inima mea este plină de dorirea ca Domnul să-mi dea puterea să rămân până în  sfârşit în starea aceasta.“ Ea scrie: „Când te gândeşti că  sfârşitul acestei vieţi este vecinica viaţă în Dumnezeu! Ce poţi să-ţi doreşti  mai mult?” Aşadar eu vă doresc tuturor să trăiţi acea experienţă  pe care şi eu am trăit-o, şi mulţi dintre voi; şi voi, cei începători, trăiţi  aceeaşi experienţă…
Nu mai am putere să vorbesc,  dar voi păziţi cuvântul pe care mi l-a dat Dumnezeu. Şi aşa, trăiţi în pace.  Iar când inima voastră va depăşi toate piedicile psihologice, mici şi  neînsemnate, şi va ajunge la acea dragoste în micile noastre proporţii, oricât  de curios ar părea, voi vă pregătiţi spre a primi starea harului în care  omul, în dragostea sa, cuprinde întreaga lume. Dar acea stare nu se poate  zidi artificial. Noi mergem totdeauna pe calea  şcolii începătoare, cum ar fi, însă cu noi se va petrece o preschimbare, şi  inima noastră nu va mai iubi ceea ce este potrivnic poruncilor  Domnului.
Şi deşi eu sunt acuma o  dărâmătură şi o ruină, totuşi ceea ce spun rămâne în putere: Aceasta  este dreptatea vieţii noastre în Dumnezeul cel mare, Făcătorul Cerului şi al  Pământului, Care S-a îmbrăcat în trupul nostru şi ni S-a arătat aşa cum este El,  şi ne-a arătat şi cum trebuie noi a fi. Cu alte cuvinte, atunci când  vedem pe Hristos întrupat, contemplăm gândul cel mai înainte de veci al lui  Dumnezeu pentru om. Vedeţi cum Domnul cu venirea Sa, cu poruncile  Sale, ne atrage mintea în astfel de sfere care sunt starea lui Dumnezeu  însuşi, mai înainte de facerea lumii. Este înfricoşat a vorbi despre aceasta,  dar se începe cu cele mai mici fapte.  Părintele egumen zice: „Aduceţi, vă rog, cărbuni la  bucătărie!” Voi goliţi găleata şi o luaţi de acolo. Şi această  faptă vă pregăteşte către marea primire a dragostei. Dar dacă nu veţi face aşa,  nu veţi ajunge nicăieri.
Însă cunoaşterea ţelului ultim al  vieţii monahale trebuie să o avem dintru bun început. Atunci vom putea hotărî  calea cea bună. Nu atunci când pretindem a fi deja la înălţimea poruncilor,  adică să fi primit îndumnezeirea – nu! Ci acum, când suntem plini de  patimi şi de păcate, treptat, prin ascultare, slujind celorlalţi, arătând  dragoste şi răbdare, ne pregătim pentru cea mai înaltă  stare...
Şi aşa, Domnul să vă păzească! Iar  rugăciunea mea este ca voi cu adevărat să primiţi insuflare de  sus”.
Cuviosul Sofronie Saharov
www.ortodoxia.md
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu